Luutsaaren kalapirtin kannatusyhdistys ry

Luutsaaren kalapirtin kannatusyhdistys perustettiin maaliskuussa 1969. Yhdistyksen tarkoituksena on säilyttää ja suojella kalapirtti historiallisesti arvokkaana kohteena tuleville sukupolville.
Luutsaaren kalapirtti sijaitsee Isojärven kansallispuiston alueella. Kannatusyhdistys vastaa pirtin ja sen lähiympäristön hoidosta ja käytöstä yhteistyössä Metsähallituksen kanssa. Asiantuntija-apua yhdistys on saanut sekä Museovirastolta että Keski-Suomen museolta. Kannatusyhdistykseen kuuluu noin 80 jäsentä, muun muassa paikallisia asukkaita ja kesämökkiläisiä sekä historian harrastajia. Yhdistys kerää pientä vuosittaista jäsenmaksua ja sen toimintaa tukee merkittävästi paikallinen Päijälän kalastuskunta. Kalapirtin entisöinti ja ylläpito hoidetaan pääasiassa talkoovoimin.
Kalapirtin katto uusittiin vuonna 1970 ja katolle nostettiin viiri, jossa on pirtin perustamisen vuosiluku 1834. Niinikään 1970-luvulla pirtin tontti rajattiin aidalla. Pirtin pärekaton uusimisen aika oli jälleen vuonna 2005 ja sitä seuraavana vuonna katettiin venetalas. Kannatusyhdistys on myös elvyttänyt nuottausperinnettä vuosikokouksien ja muiden pirtillä järjestettyjen tapahtumien yhteydessä. Taitoon vihkiytyneet yhdistyksen jäsenet ovat järjestäneet nuottausnäytöksiä. Vuonna 2007 yhdistys sai Keski-Suomen kulttuuriympäristöpalkinnon kunniamaininnan ansiokkaasta työstä kulttuuriympäristön hyväksi ja vuonna 2009 Hämeen Heimoliiton Häme-teko -kunniakirjan. Kalapirtin historiikin kokoaminen aloitettiin vuonna 2006. Historiikki julkaistiin syksyllä 2009 kalapirtin 175-vuotisjuhlan ja kannatusyhdistyksen 40-vuotisjuhlan kunniaksi. Historiikkia voi tilata yhdistykseltä. Hinta ja tilaamisohjeet löytyvät yhteystietosivulta.